maandag 09 september 2024
Nieuwe generatie gebruikerservaring in de nieuwe Volvo XC90 en miljoenen Volvo's wereldwijd
Volvo Cars wil complexiteit eenvoudig maken. Het Zweedse merk wil een geweldige ervaring creëren die berijders helpt hun dagelijkse leven met hun auto op een veilige, gerichte en plezierige manier te doorlopen. Dit uitgangspunt was leidend toen Volvo het nieuwe infotainmentsysteem creëerde voor de volledig elektrische EX90. Nu brengt Volvo deze filosofie ook naar de populaire Volvo XC90. Maar de nieuwe gebruikerservaring blijft niet beperkt tot één model. Volvo zal de nieuwe gebruikerservaring ook aanbieden aan miljoenen Volvo-rijders over de hele wereld met een eenvoudige over-the-air software-update. Berijders die momenteel in een Volvo rijden met Google*, krijgen ook een verbeterde lay-out, kosteloos.
In 2025 zullen ongeveer 2,5 miljoen klanten over de hele wereld een upgrade ontvangen voor hun Volvo's die al in 2020 zijn gebouwd**. Volvo is van plan om deze upgrade in de loop van het jaar geleidelijk uit te rollen en is van mening dat dit een van de meest uitgebreide infotainment-updates is die tot nu toe door een autofabrikant is uitgevoerd. Deze uitrol is in lijn met Volvo’s strategie om zijn auto’s gaandeweg beter te maken met regelmatige over-the-air software-updates.
“Onze nieuwe generatie gebruikerservaringen zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de klantervaring en is een belangrijke stap in ons streven om onze klanten technologieoplossingen te bieden waarbij de mens centraal staat”, zegt Erik Severinson, Chief Product and Strategy Officer bij Volvo Cars. “We zullen de gebruikerservaring voortdurend en naadloos aanpassen aan de behoeften van onze klanten, door middel van nieuwe en verbeterde functies die worden geleverd via over-the-air updates, om uw auto en uw ervaring na verloop van tijd te verbeteren.”
Om de ervaring in de nieuwe XC90 verder te verbeteren, is een groter vrijstaand centraal scherm van 11,2 inch geïnstalleerd. Ook de pixeldichtheid is met 21% toegenomen, wat resulteert in een nog scherper beeld. Maar de inhoud op het scherm is de grootste verandering. Volvo presenteert nu de meest gebruikte apps en bedieningselementen, zoals kaarten, media en telefoon op het startscherm, dezelfde opzet als de nieuwe elektrische auto's. Dat betekent dat men minder vaak op het scherm hoeft te tikken om bij de functies te komen die het meest worden gebruikt. Als men bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen volgt en de muziek wil veranderen, hoeft Google Maps niet meer verlaten te worden om bij de mediafunctie te komen. Die is dan al beschikbaar.
Dan is er nog de contextuele balk die, afhankelijk van de situatie, qua weergave verandert en de meest recent gebruikte apps weergeeft. En als met lage snelheden wordt gereden, verschijnt het pictogram voor buitencamera's zodat hulp gegeven kan worden bij het manoeuvreren in krappe ruimtes. Plug-in hybride berijders krijgen ondersteuning om het meeste uit hun elektrische aandrijflijn te halen. Via “Rijmodi” op het startscherm hebben ze eenvoudig toegang tot de ‘Pure’-modus en andere opties. Als men net in een stadscentrum is aangekomen en alleen op elektrische energie wil rijden, is dat nu slechts één tik verwijderd.
Volvo’s nieuwe generatie gebruikerservaring kan worden aangepast en geschaald om te passen op verschillende schermvormen en -formaten. Op die manier brengt Volvo de nieuwste infotainmentervaring naar de klant, of men nu in een nieuwe XC90, een EX90 of een drie jaar oude XC40 rijdt, en kan de klant zich concentreren op wat echt belangrijk is: de weg die voor ons ligt.
Noot voor de redactie
* Of het equivalent in China en Zuid-Korea.
** Inclusief C40, XC40, EX40, EC40, S60, V60, V60 Cross Country, XC60, S90, V90, V90 Cross Country en XC90 met Android-besturingssysteem.
Google, Google Play en Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.
Terug naar het overzicht